Selecteer een pagina

Coaching

Coachende conflictbemiddeling

Wanneer de gemoederen zo hoog zijn opgelopen dat je collega’s er samen niet meer uitkomen, is coachende conflictbemiddeling de oplossing. Zelfs wanneer de beide partijen het vertrouwen bijna hebben verloren, is het mogelijk met coachende bemiddeling een nieuwe start te maken.

De basis van vrijwel ieder conflict is te herleiden naar verschillen in uitgangspunten, verwachtingen en aannames. Het effect kan zijn dat mensen op het persoonlijke vlak niet meer samen door 1 deur kunnen. Coachende conflictbemiddeling biedt de mogelijkheid de samenwerking niet alleen vlot te trekken maar ook tot een leermogelijkheid te maken.

Tijdsinvestering

Voor we gaan coachen, starten we met een intake. De duocoaching zelf neemt 1 dagdeel tijd in beslag. Na een maand evalueren we gezamenlijk het resultaat.

Stap 1

Intake met opdrachtgever
De intake voor conflictbemiddeling wordt meestal gedaan met de aanvrager van de bemiddeling. Over het algemeen is dit de directeur of de manager van de twee partijen die met elkaar in conflict zijn. Tijdens de intake vragen we de voorgeschiedenis uit van het conflict. Wanneer verleden, heden en de gewenste toekomst helder zijn, gaan we in gesprek met de beide partijen in het conflict.

Stap 2

Individuele gesprekken
De begeleider gaat met beide partijen afzonderlijk in gesprek en zoekt naar mogelijkheden tot nieuwe toenadering. We onderzoeken het eigen aandeel in de patronen die tussen de twee partijen zijn ontstaan. We helpen onderscheid te maken tussen wat van ‘nu’ en van het contact met de collega is. En wat een reactie is op de persoonlijke historie en oude pijnpunten die wakker worden. De behoefte van beide partijen wordt duidelijk in kaart gebracht.

Stap 3

Tweegesprek voor een nieuw begin
Vervolgens wordt in een tweegesprek alles op tafel gelegd dat relevant is voor het maken van een nieuw begin. Samen onderzoeken we welke nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden om de samenwerking te behouden en te verbeteren.

Wat klanten over coachende conflictbemiddeling zeggen

“Twee van onze collega’s kwamen samen niet verder en hadden hulp nodig om weer tot een constructieve samenwerking te komen. Kirstin heeft goed geluisterd en zonder oordeel samen met mijn collega’s gekeken naar een oplossing. Ze kreeg onderliggende thema’s en onbewuste patronen boven tafel en liet hen op een constructieve wijze met elkaar in gesprek gaan. Zij liet inzien dat ‘warm ruzie’ maken mag en zelfs heel waardevol kan zijn. Ik beveel Kirstin van harte aan voor een coachend mediation traject.”

Real van Schie

Directeur, Young Colfield

Coachende conflictbemiddeling

Wanneer de gemoederen zo hoog zijn opgelopen dat je collega’s er samen niet meer uitkomen, is coachende conflictbemiddeling de oplossing. Zelfs wanneer de beide partijen het vertrouwen bijna hebben verloren, is het mogelijk met coachende bemiddeling een nieuwe start te maken.

De basis van vrijwel ieder conflict is te herleiden naar verschillen in uitgangspunten, verwachtingen en aannames. Het effect kan zijn dat mensen op het persoonlijke vlak niet meer samen door 1 deur kunnen. Coachende conflictbemiddeling biedt de mogelijkheid de samenwerking niet alleen vlot te trekken maar ook tot een leermogelijkheid te maken.

Stap 1

Intake met opdrachtgever
De intake voor conflictbemiddeling wordt meestal gedaan met de aanvrager van de bemiddeling. Over het algemeen is dit de directeur of de manager van de twee partijen die met elkaar in conflict zijn. Tijdens de intake vragen we de voorgeschiedenis uit van het conflict. Wanneer verleden, heden en de gewenste toekomst helder zijn, gaan we in gesprek met de beide partijen in het conflict.

Stap 2

Individuele gesprekken
De begeleider gaat met beide partijen afzonderlijk in gesprek en zoekt naar mogelijkheden tot nieuwe toenadering. We onderzoeken het eigen aandeel in de patronen die tussen de twee partijen zijn ontstaan. We helpen onderscheid te maken tussen wat van ‘nu’ en van het contact met de collega is. En wat een reactie is op de persoonlijke historie en oude pijnpunten die wakker worden. De behoefte van beide partijen wordt duidelijk in kaart gebracht.

Stap 3

Tweegesprek voor een nieuw begin
Vervolgens wordt in een tweegesprek alles op tafel gelegd dat relevant is voor het maken van een nieuw begin. Samen onderzoeken we welke nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden om de samenwerking te behouden en te verbeteren.

Tijdsinvestering

Voor we gaan coachen, starten we met een intake. De duocoaching zelf neemt 1 dagdeel tijd in beslag. Na een maand evalueren we gezamenlijk het resultaat.

Wat klanten over coachende conflictbemiddeling zeggen

“Twee van onze collega’s kwamen samen niet verder en hadden hulp nodig om weer tot een constructieve samenwerking te komen. Kirstin heeft goed geluisterd en zonder oordeel samen met mijn collega’s gekeken naar een oplossing. Ze kreeg onderliggende thema’s en onbewuste patronen boven tafel en liet hen op een constructieve wijze met elkaar in gesprek gaan. Zij liet inzien dat ‘warm ruzie’ maken mag en zelfs heel waardevol kan zijn. Ik beveel Kirstin van harte aan voor een coachend mediation traject.”

Real van Schie

Directeur, Young Colfield

Heb je interesse in coaching, neem dan contact met ons op.